Eerste week - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Tim Pessers - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Tim Pessers - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Tim Pessers

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Maart 2015 | Frankrijk, Dijon

Beste familie en vrienden,

Hier is mijn eerste reisverslag, een beetje aan de late kant aangezien ik hier nu al bijna een week zit, maar beter laat dan nooit ;)

Ik ben afgelopen zaterdagmiddag (7 maart) na een rit van iets minder dan 6 uur aangekomen in Dijon met mijn vader. We hebben samen met Yves mijn spullen naar mijn appartement gebracht en alles een beetje ingericht. Daarna hebben we de laatste boodschappen gedaan en toen was het tijd voor het afscheid en toen stond ik er helemaal in mijn eentje voor! Dat was zeker spannend en stiekem ook wel een beetje moeilijk aangezien ik altijd wel familie dicht bij me heb gehad.

Deze week is tot dusverre erg leuk geweest maar ook wel frustrerend. Het blijkt dat de fransen nogal bureaucratisch zijn en een in Nederland simpel iets zoals een bankrekening openen blijkt hier nogal een hele klus waar veel gedoe bij komt kijken...

Ik heb natuurlijk ook nog wel wat positiefs over de fransen te melden! Ze zijn erg vriendelijk en altijd bereid om te helpen, het scheelt ook wel dat ik de taal gelukkig beheers anders zou het waarschijnlijk een stuk moeilijker zijn geweest!
Het is stiekem ook wel leuk om complimentjes te krijgen over het feit dat ik als Nederlander erg goed Frans spreek, alhoewel de mensen van wie ik deze complimentjes krijg mijn achtergrond niet kennen haha :P
Een opvallend verschil vind ik toch wel de manier van groeten. Je krijgt hier een hand van de mannen en twee zoenen van de vrouwen als begroeting. Dit geldt dus ook voor je collega's, iets wat in Nederland veel nauwelijks tot niets (behalve op verjaardagen dan) wordt gedaan. Het is wel even wennen maar ik vind het wel iets hebben, het maakt het toch iets persoonlijker en respectvoller naar elkaar toe. Zo ging het ook in Zwitserland maar ik was het toch een beetje verleerd na bijna 3 jaar die ik nu in Nederland heb gezeten!

Binnen het stagebedrijf (Gabriel Boudier) gaat alles erg goed! Het is een erg leuk en fijn bedrijf en ik heb er alleen maar positieve dingen over te melden! Voor de mensen die het nog niet wisten, het bedrijf maakt naast de locale crème de cassis allemaal soorten alcoholische dranken.
Het bedrijf is niet heel groot (er is me verteld dat er ongeveer 50 werknemers zijn), iedereen kent elkaar en dit geeft een erg aangename, hechte en bijna familiale sfeer.
Omdat het mijn eerste week is loop ik deze week mee in het kwaliteitslab waar eigenschappen van de producten zoals onder andere dichtheid, alcoholgehalte en kleur gedurende het proces geanalyseerd worden zodat er in het geval dat er iets niet klopt bijgestuurd kan worden om uiteindelijk toch nog een goed eindproduct te krijgen.
Alhoewel dit niet onderdeel is van mijn opdracht vind ik het toch super leuk om dit te mogen doen, je ziet (en proeft) het product tijdens de verschillende processtappen en volgt het als ware gedurende het hele proces tot het eindproduct. Je komt ook alle producten tegen, noem het soort alcohol maar en het komt voorbij!
Vanaf aankomende week begin ik aan mijn eigen opdracht en daar kijk ik erg naar uit!

Groetjes en tot gauw!

Tim

  • 12 Maart 2015 - 22:14

    Inge Verwijs:

    Het klinkt alsof je het wel naar je zin hebt.
    Niet als alcoholist terugkomen hè, met al dat proeven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 2978

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 30 Juni 2015

Buitenland stage in Frankrijk

Landen bezocht: