Parijs, voetbal en bezoek - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Tim Pessers - WaarBenJij.nu Parijs, voetbal en bezoek - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Tim Pessers - WaarBenJij.nu

Parijs, voetbal en bezoek

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

21 April 2015 | Frankrijk, Dijon

Beste familie en vrienden!

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste reisverslag! Het is ondertussen al mijn 7de week, zit dus bijna op de helft, de tijd vliegt werkelijk om!

Allereerst ben ik 1,5 week geleden naar Parijs geweest! Papa en Celine waren daar ook dus ik heb ze ook weer kunnen zien! Het was een lange dag, was al om 06:20 de deur uit om naar het station te gaan en de TGV naar Parijs te pakken. De trein pakken hier is wel anders dan in Nederland, de sporen zijn namelijk pas 5-10 minuten voordat de trein vertrekt bekend, het is niet omdat diezelfde trein de dag ervoor het ene spoor heeft gebruikt dat het de dag erop hetzelfde spoor zal zijn. Daarnaast is het bij de TGV zo dat je een plek reserveert en je krijgt dus een stoel toegewezen (je kan ook kiezen maar dan betaal je meer), een beetje zoals in het vliegtuig dus! In tegenstelling tot de NS is de TGV wel op tijd ! :P De trein was ruim op tijd op het station et vertrok ook op de aangegeven tijd. Het was een aangename rit, ondanks de hoge snelheid erg comfortabel, niets te klagen dus! Na ongeveer anderhalf uur was ik in Parijs, de trein rijdt lekker door en de (ongeveer) 315 km zijn dus zo afgelegd! :) Ik heb in eerste instantie Parijs (een hekel klein deel maar) zelf bezocht, ik was er namelijk eerder dan papa en Celine die ongeveer 45 min na mij zijn aangekomen. We zijn toen gezamenlijk en met de vriend van Celine en zijn moeder naar de dichtstbijzijnde metrostation gegaan en de metro richting de Eiffeltoren gepakt. Iedereen heeft wel eens een foto van de Eiffeltoren gezien maar in het echt is ie toch wel iets groter en imposanter dan het op de foto's lijkt haha ;) We zijn niet naar boven gegaan, er stond een rij van hier tot Tokio en we vonden het jammer om tijd te verliezen door in de rij te gaan staan en zo geen andere dingen te kunnen zien. We zijn erna naar de Arc de Triomphe en Champs Elysées gelopen. Daar was het niet zo druk en we zijn dus toen boven op de Arc de Triomphe geweest. Erg mooi uitzicht op Parijs, Eiffeltoren en les Champs Elysées! We hebben toen wat gegeten en zijn verder gegaan met onze wandeling! We hebben de Champs Elysées afgelopen richting het Louvre. Op de kaart leek het allemaal wel redelijk dicht bij elkaar, viel toch wel tegen, wel lekker gezond in ieder geval ;) Het was indrukwekkend hoe groot het park voor het Louvre is, had ik niet gedacht. Het Louvre zelf is ook alles behalve klein, het is namelijk het oude paleis van franse koningen, o.a. Lodewijk XIV. Na onderzoek blijkt dat het totale oppervlakte van het Louvre 160106 m² is en de tentoonstelling oppervlak 60 000 m² is, niet echt een museum die je in een middagje bezoekt dus ;) We zijn toen richting de Notre Dame gelopen en zijn toen langs de Pont des Arts (je weet wel die met die slotjes ;) ) gelopen. Veel sloten waren er niet meer te zien, er zaten namelijk allemaal triplex platen voor. Er mogen namelijk geen sloten meer opgehangen worden, het zijn er al te veel en het is te veel gewicht voor de brug, de sloten worden nu dus ook al deels verwijderd. We kwamen redelijk is tijdsnood dus we hebben jammer genoeg de Notre Dame niet kunnen zien, volgende keer! We zijn toen wat gaan eten en toen was het alweer tijd om de trein naar huis te nemen, ik kon de trein ook niet missen want het was de laatste! Ik was toen rond een uur of 10 thuis in Dijon.
Het was zeker een geslaagde dag en zou het zo weer opnieuw doen, Parijs is echt een hele mooie stad en er is echt ongelooflijk veel te zien!

Voor de rest gaat alles zijn gangetje hier, ik ben nog steeds erg tevreden over mijn stage en heb het zeker naar mijn zin! Er zijn natuurlijk nog verbeterpunten maar ik krijg positief commentaar van verschillende mensen binnen het bedrijf, dat is zeker leuk en motiveert ook!

Gisteren ben ik wezen voetballen met collega's, het is iets wat ze wekelijks doen, er is iets verderop een hal met veldjes (45-50m bij 20) met kunstgras en netten om het hele veld en je kan zo'n veldje per uur huren en lekker ballen. Ben zeker niet de beste voetballer, heb ik ook wel bewezen denk ik, maar heb het naar mijn zin gehad en heb me kunnen uitleven en daar gaat het om! De conclusie kan wel getrokken worden dat ik beter kan blijven floorballen, ligt me toch ietsjes beter haha ;)

Gisteren was mama jarig en hebben we haar kunnen laten weten wat haar cadeau was. Ik heb (samen met Celine en Hugo) een pakket gemaakt met producten uit de regio en van Boudier. We hebben crème de Cassis, crème de pêches, crème de mûres, crème de fraises, crème de framboises, guignolet (kersen likeur), Liqueur de poires William (peren likeur), liqueur de coing (kweepeer likeur), aligoté de Bourgogne, Crémant de Bourgogne et nonnettes (soort peperkoek met vruchtenvulling) gekocht. Mama kan er dus redelijk tegen aan de komende tijd ;)

Papa, mama en Hugo komen trouwens binnenkort op bezoek, ik kijk er nu al naar uit om ze weer te zien en om ze Dijon te laten zien, wordt ongetwijfeld een hele leuke en gezellige tijd!

Onder het kopje foto's heb ik wat foto's van Parijs en mama's cadeau gezet voor de geïnteresseerden!

Groetjes!

Tim

  • 22 April 2015 - 09:17

    Astrid Pessers:

    Lekker Tim

  • 22 April 2015 - 09:17

    Astrid Pessers:

    Lekker Tim

  • 22 April 2015 - 09:17

    Astrid Pessers:

    Lekker Tim

  • 22 April 2015 - 09:17

    Astrid Pessers:

    Lekker Tim

  • 22 April 2015 - 09:18

    Astrid Pessers:

    Lekker Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 2954

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 30 Juni 2015

Buitenland stage in Frankrijk

Landen bezocht: